dag sju. min tro

Tro. när jag hör ordet tro tänker jag på kristendomen, allah, buddah, jehova, jesus osv osv. men framförallt tänker jag på hur mycket man har dödat för sin tros skull. hur man har tagit tron som en ursäkt till att kriga, döda, erövra. för en Gud som i grund och botten är densamma. därför har jag svårt att tro på en Gud som skapade världen på sju dagar. fick Jesus att återuppstå och vattnet till blod. däremot tror jag på något större där ute. exakt vad det är vet jag inte men tron på något större, övermänskligt, ja det tror jag på. exakt vad det är, hur det ter sig och varför, det vet jag inte. men jag tror att det finns något där ute. dessutom tror jag att vi människor är beroende av att tro på något för att kunna orka leva. att få känna gemenskap och att man hör till är viktigt för var och en. för att orka fortsätta med vardagen, uthärda svåra tider och kunna förlåta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0